Je hoort het gonzen, elke marketeer praat erover, maar uiteindelijk....

 

Wat is marketing automation?

Met marketing automation bedoelen we software waarmee je marketing activiteiten automatiseert. Veel marketeers moeten terugkomende taken zoals emails, social media en andere online activiteiten automatiseren. Marketing Automation is technologie die hierin een hoop werk uit handen neemt. 

marketing-automation-ideaal

De ideale situatie

Idealiter is marketing automation een combinatie van software en tactieken die organisaties in staat stellen geautomatiseerde persoonlijke gesprekken te voeren. Dat wil zeggen, op basis van data de informatie verschaffen die een lead nodig heeft om klant te worden en een klant ambassadeur. Dit is het soort marketing automation dat vaak significant meer omzet oplevert voor bedrijven en een aantoonbare, meetbare return on investment laat zien. 

Hoewel dit scenario zeker niet onmogelijk is, is het ook zeker niet gemakkelijk. Vergelijk het een beetje met de groei van een boom. Je begint door een zaadje in de grond te stoppen en werkt er dan hard aan om hier een prachtige boom te laten groeien. Niet iedereen krijgt het voor elkaar, maar het is zeker niet onmogelijk. Uiteindelijk hopen we onze leads (de zaadjes) zo goed te hebben verzorgd dat ze uitgroeien tot betalende klanten (een boom in volle bloei). 

marketing-automation-realiteit

De realiteit

Marketing automation is een beetje een populair woord geworden. Marketeers denken vaak ten onrechte dat de software die digitale marketing faciliteert, op zichzelf de groei van het bedrijf tot gevolg heeft. Dit heeft tot gevolg dat organisaties met buitengewoon krachtige tools, geen oplossing hebben om nieuwe leads te genereren en daar betalende klanten van te maken.

Marketeers vallen terug op traditionele methodes, zoals het kopen van vervuilde lijsten, in plaats van het zorgvuldig faciliteren van een in potentie ideale lead. In de regel wordt dit ervaren als spam en het legt in ieder geval geen basis voor een langdurige relatie. Wanneer we de analogie van de boom toepassen, zien we dat veel organisaties een willekeurig voorwerp in de grond stoppen in de hoop, dat hier een prachtige boom zal groeien. Lukt dit niet, dan worden alles uit de kast gehaald met betrekking tot het verzorgen van een boom: grondbeluchting, water, meer zon, kunstmest, een warmere omgeving, en toch, er wil maar geen boom groeien. 


Wil je starten met marketing automation? We adviseren je graag!


The Inbound Marketing Company

Goudzoeker 7
3162 XE RHOON

tel: 010 - 761 16 90
email: info@inboundmc.nl

Praat met ons mee