De bewezen methodiek in de digitale revolutie

Rond 2004 verscheen voor het eerst de term  inbound marketing op het internet. Inmiddels is het een beproefde methode voor online zaken doen en marketing op internet. Traditionele (online) marketingmethoden worden tegenwoordig "interruption based" marketing genoemd. Oftewel het storen van zoveel mogelijk mensen met advertenties en aangekochte emaillijsten en hopen dat er iemand reageert, zodat het een lead wordt.

De nieuwe marketing - inbound marketing - gaat er vanuit dat, door het creëren van waardevolle gratis informatieproducten, de juiste potentiële  klanten naar je bedrijf en jouw product worden getrokken. Door de gratis informatieproducten af te stemmen op de behoefte van jouw potentiële klant ben je in staat deze mensen te converteren in leads, klanten en ambassadeurs van jouw bedrijf.

Wat zegt het onderstaande plaatje nou eigenlijk?

Bovenaan staan de vier stappen die inbound bedrijven moeten nemen om nieuwe klanten te krijgen. Klanten aantrekken, converteren in leads, verkopen en (blijven) verrassen, zodat ze ambassadeurs worden. Onderaan zie je de middelen en methodes die bedrijven moeten gebruiken om de stappen te kunnen nemen in een online omgeving.

Let wel: de tools en methodes staan genoemd op de plek waar ze voor het eerst voorkomen. Dat betekent niet dat het de enige plek is. Email en landingpagina's zijn bijvoorbeeld in meerdere fases van cruciaal belang.

de-perfecte-marketingstrategie

Starten met inbound marketing?
Download de essentiële startersgids voor online B2B Marketing


Hoe werkt de inbound marketing strategie?

Delen is vermenigvuldigen. Inbound marketing gaat uit van dit principe door informatie te delen met de wereld waarin jij actief bent. Door informatie te creëren die interessant is voor jouw perfecte klant trek je automatisch de juiste potentiële klanten naar je site en zorg je dat ze terug blijven komen. 

Belangrijkste uitgangspunten:

  • Content creëren - Je maakt informatieproducten die de basisbehoeften van jouw klant invullen en je deelt die content zo breed mogelijk op het internet op geschikte plaatsen. 
  • Verschillende fasen - Er zijn verschillende stadia die je klanten en prospects doorlopen als ze met je bedrijf in aanraking komen. Iedere fase vereist andere marketingacties.
  • Personalisatie - Hoe meer je leert over je potentiële klant, hoe persoonlijker je de berichten kunt maken en hoe beter je kunt aansluiten bij hun persoonlijke behoefte. 
  • Verschilllende kanalen - Inbound marketing gaat erom dat je in contact bent met je klant via het kanaal waarmee hij contact wil hebben met je. Dat betekent dat je in al die kanalen aanwezig bent. 
  • Integratie van activiteiten - De technologie die jou ondersteunt zorgt dat jij alles wat je publiceert kunt meten en bijsturen, waardoor je zeker weet dat je de juiste informatie, op het juiste moment en op de juiste plaats publiceert. 

Door jouw informatie op de juiste plaats en op het juiste tijdstip te delen maak je marketing leuk, in plaats van storend. Voor jezelf, maar vooral voor je klant. Relevante informatie waar je klant mee geholpen is, zorgt voor ambassadeurs die jou graag helpen. Dat is nog eens een perfecte marketingstrategie. 

Maak marketing leuk, leerzaam en meetbaar.

inbound-marketing-magic

De vier stappen van inbound marketing

bezoekers-naar-je-website

Als het goed is wil je meer dan alleen bezoekers op je website. Je wilt de juiste bezoekers op je website. Je wilt bezoekers, waarvan het meest waarschijnlijk is dat ze converteren in een lead en uiteindelijk in tevreden klanten. Maar wie zijn dan de juiste bezoekers? Dat zijn jouw persona's.

Een persona is een archetype van jouw "perfecte klant". Hiermee maak je een fictief persoon, waarvan je alle ins en outs kent, zoals zijn belangrijkste doelstellingen en uitdagingen binnen jouw vakgebied. Dit maakt het mogelijk om je marketinguitingen zodanig op te schrijven dat de juiste mensen het vinden en begrijpen.

Je persona's zijn de mensen waar jij je bedrijf omheen bouwt.


Zodra je bezoekers hebt op je site, is de volgende stap om deze bezoekers om te zetten in leads door hun gegevens te verzamelen. Op zijn minst, wil je een e-mailadres krijgen. Contactinformatie is de meest waardevolle informatie voor een online marketeer. Om je bezoekers zover te krijgen dat ze vrijwillig hun contactgegevens achterlaten, moet je ze iets aanbieden. Die "aanbieding" komt in de vorm van informatieproducten, zoals ebooks, whitepapers of tips. Welke informatie je ook aanbiedt. Voorwaarde is dat deze interessant en waardevol is voor de persona waarvoor je het maakt.

Leads Converteren

Deals Closen

Op dit punt ben je al een heel eind op weg. Je hebt de juiste bezoekers op je website en die bezoekers geconverteerd in leads. Nu nog de laatste stap naar klanten.

Hoe bereik je dit? Door verschillende marketingtactieken en gereedschappen te gebruiken die ervoor zorgen dat je de juiste lead op het juiste moment bereikt, waardoor ze klant worden. 


De inbound marketing methodiek draait om het aanbieden van opmerkelijke informatieproducten aan je gebruikers, of dit nu bezoekers, leads of bestaande klanten zijn. Het feit dat iemand al geld overmaakt naar je bankrekening betekent niet dat je hem links kunt laten liggen. Als je een bestaande klant verrast met waardevolle informatie - online én offline - maak je grote kans dat hij meer bij je wil kopen. Je moet hem alleen wel vertellen dat je meer te bieden hebt. Bovendien maakt deze blijvende aandacht van jouw klant een enthousiaste ambassadeur van je bedrijf. Goedkopere sales bestaat niet. 

Verrassen je klant: de upsell

Met inbound marketing komt alles bij elkaar

Met inbound marketing ben je in staat om elke stap die jouw klant of prospect neemt te begeleiden en te meten. Ongeacht in welke beslissingsfase hij zit.

Het geeft jou als marketeer alle mogelijkheden om gecontroleerd bezoekers aan te trekken, te converteren in leads, nieuwe klanten te krijgen en van klanten ambassadeurs te maken. 

Inbound marketing is niet iets wat je overkomt, maar waarin jij leidend bent. En dat doe je met behulp van de juiste middelen en applicaties die je helpen om producten te creëren die precies precies het behoefteprofiel aanspreken van de juiste mensen (jouw persona's) op de juiste plaats (kanalen) op het juiste moment (beslissingsfase).


Heb jij een inbound marketing project? Start vandaag nog!


The Inbound Marketing Company

Goudzoeker 7
3162 XE RHOON

tel: 010 - 761 16 90
email: info@inboundmc.nl

Praat met ons mee